top of page

Τελικά φταίει ο εστιάτορας, ο χονδρέμπορος, ο ψαράς ή ο βοσκός;

Οι τουρίστες φέτος έρχονται αντιμέτωποι με υψηλές τιμές στα εστιατόρια και τις ταβέρνες, οι οποίες στην καλύτερη των περιπτώσεων ξεκινούν από τα 25€ με 30€ ανά άτομο.


Εκεί που σκάει το κύμα...
Εκεί που σκάει το κύμα...

Αυτό σημαίνει ότι μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται τουλάχιστον 80€ με 100€ για να γευματίσει.


Αυτός είναι και ο λόγος που παρατηρούμε φέτος σημαντική αύξηση της κίνησης στα super markets των τουριστικών προορισμών, καθώς τα περισσότερα καταλύματα διαθέτουν σύγχρονες κουζίνες όπου μπορούν οι διαμένοντες να μαγειρέψουν και να γευματίσουν με πολύ χαμηλότερο κόστος σε σχέση με ένα εστιατόριο ή μια ταβέρνα.


Που οφείλεται όμως η αύξηση των τιμών στην εστίαση;

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης ρίχνουν τις ευθύνες στους χονδρέμπορους οι οποίοι, όπως χαρακτηριστικά μας ανέφεραν, σχεδόν κάθε εβδομάδα στέλνουν τιμολόγια με αυξημένες τιμές σε όλο το φάσμα των τροφίμων, των ποτών και των αναλώσιμων υλικών.


Από οπωροκηπευτικά μέχρι τα ψάρια και τα κρέατα...από τα αναψυκτικά μέχρι τα κρασιά...από τα χαρτιά υγείας μέχρι τα τραπεζομάντηλα...όλα αυξάνονται συνεχώς κάτι το οποίο αναγκάζει και τα εστιατόρια να αλλάζουν μεσούσης της σεζόν τους τιμοκαταλόγους, γεγονός που προκαλεί δυσαρέσκεια στους καταναλωτές.


Οι χονδρέμποροι από την μεριά τους ισχυρίζονται ότι οι αγρότες, οι κτηνοτρόφοι και οι ψαράδες ανεβάζουν συνεχώς το κόστος με πρόσχημα την αύξηση στις τιμές ενέργειας και α' υλών.


Οι παραγωγοί απαντούν ότι πουλάνε φθηνά και έχουν ως επιχείρημα το γεγονός ότι τα προιόντα τους φτάνουν στο πιάτο του καταναλωτή σε τιμές 3 και 4 φορές πάνω σε σχέση με την αρχική τους τιμή προμήθειας.


Οι αγρότες είναι αντιμέτωποι με υψηλά κόστη παραγωγής που αφορούν τόσο το ενεργειακό κομμάτι όσο και το κομμάτι των πρώτων υλών
Οι αγρότες είναι αντιμέτωποι με υψηλά κόστη παραγωγής που αφορούν τόσο το ενεργειακό κομμάτι όσο και το κομμάτι των πρώτων υλών

Παράλληλα θεωρούν ότι δεν μπορούν οι τιμές πώλησης των προϊόντων τους να είναι ίδιες με το 2020 ή το 2021 καθώς πλέον είναι αντιμέτωποι με αυξημένο κόστος παραγωγής (ενέργεια, αυξημένο κόστος διανομής, ελλείψεις σε α' ύλες κλπ).


Που βρίσκεται η αλήθεια;


Η αλήθεια είναι... κάπου στην μέση...


Η Ελλάδα αλλά και η Ευρωζώνη ταλαιπωρείται και την τρέχουσα χρονιά από τον πληθωρισμό τροφίμων (food inflation) ο οποίος τρέχει με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Για τον μήνα Ιούνιο 2023 οι τιμές των τροφίμων ήταν αυξημένες κατά 12% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022.


Και η εξήγηση του φαινομένου δεν μπορεί φυσικά να είναι οι τιμές ενέργειας, γιατί μέσα στο 2023 μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 10%.


Οι αυξημένες τιμές οφείλονται κατά κύριο λόγο στην ισχυρή ζήτηση, καθώς μπορεί οι αγοραζόμενες ποσότητες στα super market να είναι μειωμένες κατά περίπου 10%, η αξία των πωλήσεων όμως είναι αυξημένη κατά 5%. Άρα οι έμποροι δεν έχουν κίνητρο να μειώσουν τις τιμές από την στιγμή που οι πωλήσεις τους είναι αυξημένες.


Έτσι και στην Ελλάδα, η άφιξη 30 εκατομμυρίων τουριστών, δημιουργεί ισχυρή ζήτηση στον κλάδο της εστίασης με αποτέλεσμα σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα από τον παραγωγό μέχρι τον ιδιοκτήτη της ταβέρνας και του εστιατορίου, να προσπαθούν να επιτύχουν την μεγιστοποίηση του περιθωρίου κερδοφορίας.


Δεν πρέπει να ξεχνούν βέβαια οι επαγγελματίες του κλάδου ότι πριν από 10 χρόνια οι αφίξεις ήταν 13 εκατομμύρια τουρίστες...


Οι τουρίστες έχουν εναλλακτικές επιλογές οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν all inclusive πακέτα, μαγείρεμα στα ενοικιαζόμενα δωμάτια ή και αλλαγή χώρας προορισμού.


Η εστίαση ένα σημαντικό κομμάτι της αναψυχής για έναν επισκέπτη που θέλει να απολαύσει τις διακοπές του στην χώρα μας.


Επιπρόσθετα να μην θεωρούμε ότι ένας εκατομμυριούχος ή ένα δισεκατομμυριούχος είναι τόσο ανόητος να μην καταλαβαίνει ότι τον κοροιδεύουν όταν του χρεώνουν μια μερίδα καλαμαράκια 250€. Μπορεί να έχει μεγάλη οικονομική επιφάνεια αλλά σε κανέναν δεν αρέσει να τον θεωρούν κορόιδο.


Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στην εφοδιαστική αλυσίδα της εστίασης να εργαστούν ομαδικά γιατί από τον παραγωγό μέχρι τον καταστηματάρχη είναι όλοι συνεργάτες.


Πρέπει το τουριστικό προϊόν να είναι ανταγωνιστικό για να έχουμε επαναλαμβανόμενα έσοδα.








Comments


NKDI0290_edited.jpg

Λίγα λόγια για μένα...

Let the posts
come to you.

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
bottom of page