Τι θα υπάρχει μετά από 20 χρόνια; (μέρος 2)
Κάνοντας μια βόλτα στο κέντρο της πόλης σου, δεν χρειάζεται να έχεις πτυχίο οικονομικών ή να είσαι μέντιουμ για να καταλάβεις ποια αγαθά και υπηρεσίες θα υπάρχουν μετά από δύο δεκαετίες.
Η απλή σκέψη και παρατήρηση μπορεί να μας δώσει ιδέες για τους κλάδους που θα επενδύσουμε τα χρήματα μας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Όπως αναφέραμε στο πρώτο μέρος, λόγω του ότι η μέση διάρκεια ζωής των εισηγμένων επιχειρήσεων έχει πέσει κάτω από τα 20 χρόνια, καλό είναι να κάνουμε επενδύσεις με ορίζοντα 10ετίας, αν σχεδιάζουμε να τοποθετήσουμε τις αποταμιεύσεις μας μακροπρόθεσμα σε μεγάλες κερδοφόρες επιχειρήσεις που δίνουν καλά μερίσματα.
Στις προτάσεις που θα παραθέσουμε παρακάτω επικεντρωνόμαστε κυρίως στις χρηματιστηριακές αγορές των Η.Π.Α. και της Ευρώπης καθώς δεν θεωρώ ορθό για έναν ιδιώτη επενδυτή να έχει έκθεση σε περισσότερα των δύο νομισμάτων.
Επανερχόμενοι στην βόλτα που αναφέραμε στον πρόλογο, κοιτάζουμε γύρω μας παντού αυτοκίνητα. Υπάρχει περίπτωση να σταματήσουν να υπάρχουν αυτοκίνητα τις επόμενες δύο δεκαετίες; Το πιθανότερο είναι όχι.
Αυτοκίνητα
Στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της σταδιακής αντικατάστασης των κινητήρων εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκινητήρες.
Επίσης στα πλαίσια της κλιματικής αλλαγής οι κυβερνήσεις προτρέπουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν λιγότερο τα αυτοκίνητα τους και περισσότερο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Στην πράξη όμως αυτό δεν συμβαίνει, καθώς οι άνθρωποι αισθάνονται περισσότερο άνετα να κινούνται με τα προσωπικά οχήματα τους ενώ παράλληλα τα Κράτη δεν προβαίνουν στις απαραίτητες επενδύσεις προκειμένου να αναβαθμίσουν τα Μ.Μ.Μ. και να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο.
Στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας τα τελευταία είκοσι χρόνια υπάρχει μια σταθεροποίηση όσον αφορά τις εταιρείες που κυριαρχούν στις μαζικές πωλήσεις. Κοιτάζοντας την Ευρωπαϊκή κυρίως αγορά θα ξεχωρίζαμε για μακροπρόθεσμη επένδυση τις εταιρείες Mercedes, BMW, VW , και Ferrari.
Την Tesla δεν την έχουμε στις επιλογές μας καθώς δεν δίνει καθόλου μέρισμα. Παρ' όλα αυτά εάν δεν σας ενδιαφέρει το μέρισμα αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές, καλές πωλήσεις και χαμηλό τραπεζικό δανεισμό.
Οι ανωτέρω επενδύσεις παρόλο τον μακροπρόθεσμο χαρακτήρα τους καλό θα ήταν να επανεξεταστούν σε 4 με 5 χρόνια γιατί οι Κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες μπαίνουν στο παιχνίδι και δεν ξέρουμε αν θα υποσκελίσουν κάποιες Ευρωπαϊκές ή Αμερικάνικες.
Παρατηρώντας τα αυτοκίνητα βλέπουμε ότι το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι....τα ελαστικά τους.
Ελαστικά
Στον κλάδο των ελαστικών, όπως και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, τα τελευταία είκοσι χρόνια υπάρχουν well established επιχειρήσεις που δίνουν καλά μερίσματα και προσφέρουν σταθερότητα. Τα ελαστικά χρησιμοποιoύνται σε αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, αεροπλάνα και άλλα τροχοφόρα μέσα μεταφοράς.
Σύμφωνα με έκθεση της ερευνητικής εταιρεία imark , το 2022 πωλήθηκαν παγκοσμίως 2,32 δις τεμάχια ελαστικών ενώ το 2028 οι πωλήσεις αναμένεται να ανέλθουν στα 2,74 δις τεμάχια (+18%).
Στην κατηγορία των ελαστικών υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός με έντονο άρωμα Ευρώπης (Michelin, Pirelli, Contintental, Nokian) και Ιαπωνίας (Bridgestone, Yokohama, Toyo Engineering Corporation).
Στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζουμε τις επιλογές μας την Γαλλική Michelin και την Γερμανική Contintental.
Συνεχίζοντας την βόλτα στην πόλη μας , παρατηρούμε σπίτια... πολλά πολλά σπίτια. Ποιο είναι το βασικό υλικό των σπιτιών; To τσιμέντο...
Τσιμέντο
Η αύξηση του πλυθησμού παγκοσμίως θα επηρεάσει θετικά την ζήτηση για τσιμέντο το οποίο αποτελεί βασικό υλικό της οικοδομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Fortunebusinessinsights.com η αξία της παγκόσμιας αγοράς τσιμέντου το 2029 θα ανέλθει στα 481,73 δις δολάρια από 340,61 δις δολάρια το 2022 δηλαδή αύξηση 41,4%.
Η αύξηση των κατοίκων του πλανήτη μας δημιουργεί την ανάγκη για νέες κατοικίες. Επίπροσθέτως η συνεχώς αυξανόμενη τάση αστικοποίησης του παγκόσμιου πληθυσμού οδηγεί σε μεγάλα κατασκευαστικά projects στις πόλεις είτε σε οικιστικό είτε σε εμπορικό επίπεδο. Τέλος ο σχεδιασμός για μεγάλα κατασκευαστικά projects που αφορούν την μετάβαση στην "πράσινη" οικονομία καθώς και η ανάγκη από τις αναδυόμενες οικονομίες για μεγάλα έργα υποδομής δημιουργούν ιδανικές συνθήκες συνεχούς μακροχρόνιας ανάπτυξης της αγοράς τσιμέντου.
Στις προτεινόμενες εταιρείες του κλάδου περιλαμβάνεται και η δική μας τσιμεντοβιομηχανία Τιταν Α.Ε. η οποία θεωρείται από τους σημαντικούς παίκτες του κλάδου. Ο όμιλος διαθέτει παραγωγικές εγκαταστάσεις σε 10 χώρες ενώ έχει παρουσία σε περισσότερες από 15 χώρες παγκοσμίως. Σημαντική είναι η παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα της στις Η.Π.Α.
Στην αγορά του τσιμέντου ξεχωρίσαμε την Ελληνική Τιτάν και την Γερμανική Heidelbergcement.
Κλείνοντας το δεύτερο μέρος της σειράς άρθρων "Τι θα υπάρχει μετά από 20 χρόνια", βλέπουμε ότι με μια απλή παρατήρηση γύρω μας μπορούμε να αντιληφθούμε "σταθερούς" και διαχρονικούς κλάδους στους οποίους αξίζει να επενδύσουμε μακροπρόθεσμα. Κίνδυνος φυσικά πάντα θα υπάρχει, ειδικά στην περίπτωση που εξετάζουμε μετοχές αλλά όταν επενδύουμε με ορίζοντα 10ετίας μπορούμε να τον μειώσουμε σημαντικά.
Επίσης όπως θα παρατηρήσατε διαλέγω λίγες μετοχές από τον κάθε κλάδο καθώς είναι στην επενδυτική μου κουλτούρα να παρακολουθώ όσο τον δυνατόν λιγότερες για να μην "χάνεται η μπάλα".
Μπορεί κάποιος βεβαίως να επενδύσει μέσω Αμοιβαίων Κεφαλαίων και ETFs σε ολόκληρους κλάδους όπως αυτούς που αναφέραμε στο παρόν άρθρο. Η επένδυση στους επαγγελματίες της αγοράς είναι μια σοφή κίνηση σε περίπτωση που δεν θέλουμε να περιορίσουμε τις εταιρικές επιλογές μας.
Ακολουθεί σε λίγες μέρες το τρίτο και τελευταίο μέρος της σειράς... ¨Τι θα υπάρχει μετά από 20 χρόνια;"
Ο υπογράφων δεν διαθέτει καμία μετοχή των αναφερόμενων εταιρειών. Τα ανωτέρω, δεν αποτελούν προτροπή ή σύσταση για αγορά, πώληση ή οποιαδήποτε πράξη ή συμμετοχή σε πράξεις επί μετοχών, ομολόγων και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Comments