Το Εγχειρίδιο του Ηγέτη
Στην σχολή Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, είχαμε στο πρόγραμμα σπουδών έξι μαθήματα που σχετίζονταν με την Διοίκηση Επιχειρήσεων ή ελληνιστί....management!!!
Οι αρχές του management εμφυτεύτηκαν μέσα στο μυαλό και τον τρόπο σκέψεως μου, μέσα από τις εξαιρετικές παραδόσεις καθηγητών όπως ο αείμνηστος Δημήτριος Ξουρής.
Από το 2005 που αποφοίτησα, πέρασαν πλέον 18 χρόνια και σκέφτηκα ότι ήρθε η ώρα να φρεσκάρω τις γνώσεις μου στο management.
Πήγα μπροστά στην βιβλιοθήκη μου και αντίκρισα εκείνα τα υπέροχα βιβλία του Πανεπιστημίου που ξυπνούν μνήμες από τα ανέμελα φοιτητικά χρόνια.
Πήρα στα χέρια μου το μεταφρασμένο βιβλίο "Μανατζμεντ" των Patrick Montana και Bruce Charnov, το οποίο διδάχτηκα το 2000 στα πλαίσια του μαθήματος "Διοίκηση Επιχειρήσεων Ι". Όταν έφτασα στην μέση του βιβλίου, κατάλαβα ότι μπορεί να πρόκειται για ένα εξαιρετικό σύγγραμμα, αλλά δεν παύει να είναι αρχικής εκδόσεως του 1987, ενώ αυτό που είχα μπροστά μου ήταν το ανανεωμένο...του 1993!!!
Οι αρχές οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων που περιγράφονταν σε αυτό το βιβλίο μπορεί να μην έχουν αλλάξει στο πνεύμα τους, έχει αλλάξει όμως ο τρόπος εφαρμογής τους.
Έτσι αποφάσισα να αγοράσω ένα σύγχρονο βιβλίο management. Το βιβλίο "Το εγχειρίδιο του ηγέτη" των εκδόσεων Ψυχογιός το βρήκα τυχαία σε ένα κατάστημα Public την στιγμή που έκανα την βόλτα μου στο αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος".
Διαβάζοντας το βιογραφικό των συγγραφέων Ron Askhenas και Brook Manville διέκρινα ότι έχουν εργαστεί ως σύμβουλοι επιχειρήσεων σε μεγάλους δημόσιους οργανισμούς και ιδιωτικές επιχειρήσεις κάτι που σημαίνει ότι το βιβλίο θα έχει πολλά case studies (μελέτες περιπτώσεων). Ένα βιβλίο management πρέπει να έχει πολλά case studies έτσι ώστε να γίνονται κατανοητές και οι πιο δύσκολες έννοιες της διοίκησης επιχειρήσεων.
Μέσα σε έξι κεφάλαια οι συγγραφείς αποκρυσταλλώνουν βασικές έννοιες και πρακτικές οι οποίες πρέπει να είναι κτήμα του κάθε διευθύνοντος συμβούλου και του κάθε διευθυντικού στελέχους.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται η σημαντική έννοια του οράματος στην επιχείρηση. Το όραμα είναι αυτό που ο ηγέτης μεταδίδει στους εργαζομένους και εξηγεί ποιος είναι ο σκοπός της εργασίας τους. Κοινώς είναι ο προορισμός στο οποίο θέλει να φτάσει η επιχείρηση. Δυστυχώς από την εμπειρία μου στον ελληνικό ιδιωτικό τομέα, έχω την αίσθηση ότι η πλειοψηφία των CEOs στην Ελλάδα δεν γνωρίζουν ούτε εννοιολογικά τι είναι το όραμα.
Στο δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου αναλύεται η στρατηγική η οποία ακολουθείται προκειμένου να οδηγηθούμε στην επίτευξη του οράματος. Τι είναι στρατηγική; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει προκειμένου να οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης;
Στο επόμενο κεφάλαιο περιγράφεται πως θα δημιουργήσουμε την κατάλληλη ομάδα με τις απαραίτητες δεξιότητες που θα μας βοηθήσουν να υλοποιήσουμε την στρατηγική της επιχείρησης ενώ στο τέταρτο κεφάλαιο υπάρχουν πολλά case studies που μας δείχνουν πως θα οδηγήσουμε την ομάδα αυτή στην επίτευξη των στόχων της.
Το πέμπτο κεφάλαιο αναφέρεται στην συνεχή εγρήγορση της επιχείρησης προκειμένου να κατακτήσει το μέλλον και να μην την ξεπεράσουν οι εξελίξεις ενώ το τελευταίο κεφάλαιο εστιάζεται στις προσωπικές δεξιότητες του ηγέτη.
Πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο με πολύ κατανοητό τρόπο μας δείχνει τον τρόπο για να φτάσουμε στην "επαγγελματική" ηγεσία. Μας καταδεικνύει τον δρόμο για να διοικούμε σωστά, είτε έχουμε έναν υφιστάμενο είτε δεκάδες χιλιάδες.
Τέλος ένα στοιχείο που με εντυπωσίασε στο βιβλίο αυτό είναι η πολύ καλή μετάφραση που έχει γίνει με την σωστή απόδοση των οικονομικών όρων. Στα βιβλία των οικονομικών απαιτείται μια μετάφραση από κάποιον ειδικό με καλές γνώσεις στο επιστημονικό αυτό πεδίο, κάτι το οποίο δεν το συναντάμε συχνά.
Κλείνοντας την παρουσίαση του βιβλίου θα παραθέσω μία φράση πολύ σημαντική την οποία υπογράμμισα στην σελίδα 316.
Να είστε πνευματικά ταπεινοί και να ακούτε, να ακούτε, να ακούτε...... αναπτύξτε τη συνήθεια να ακούτε τους άλλους και να μη μιλάτε πάντα πρώτοι.
Comments