top of page

Επιχειρήσεις και πολιτική: Η περίπτωση της woke κουλτούρας

Όπως γνωρίζουμε σκοπός της λειτουργίας των επιχειρήσεων είναι το κέρδος... τι γίνεται όμως στην περίπτωση που αποφασίζουν να εκφράσουν πολιτική άποψη;

Μέσα στο 2023 συνέβησαν γεγονότα στον επιχειρηματικό κόσμο των Η.Π.Α. που θα απασχολήσουν τον συγγραφέα των μελλοντικών βιβλίων management.


Επιτυχημένες επιχειρήσεις βρέθηκαν ξαφνικά στο μάτι του κυκλώνα με απώλειες μεριδίων αγοράς και εσόδων.


Αφορμή για όλα αυτά;


O μήνας περηφάνειας... Από φέτος λοιπόν στις Η.Π.Α. δεν υπάρχει μόνο η μέρα περηφάνειας όπου γίνεται η γνωστή παρέλαση gay parade, αλλά καθιερώθηκε ο μήνας περηφάνειας. Ο μήνας αυτός ήταν ο Ιούνιος.


Αρχές του καλοκαιριού λοιπόν ξεκίνησαν τα παρατράγουδα, για τις επιχειρήσεις που επέλεξαν να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις υποστήριξης της LGBTQ κοινότητας.


Η εταιρεία Anheuser Busch συνεργάστηκε με τον transgender influencer Dylan Mulvaney για να διαφημίσει την κορυφαία αμερικανική μπύρα Bud light... η Disney αναμόρφωσε τα παραμύθια της βάσει της woke ατζέντας, προβάλλοντας στην μεγάλη οθόνη ταινίες προσαρμοσμένες σε αυτή την κουλτούρα...στα πάρκα της Disneyland φόρεσε στους μικρούς παιδικούς ήρωες όπως ο mickey mouse, στολές με το ουράνιο τόξο...η μεγάλη αλυσίδα λιανικών πωλήσεων Target γέμισε τις βιτρίνες της με παιδικά ρούχα που είχαν το χρώμα της σημαίας της LBGTQ κοινότητας...


Αυτό που ακολούθησε τις ανωτέρω ενέργειες ήταν πρωτόγνωρο.


Θύελλα αντιδράσεων


Η μπύρα Bud light, μετά την διαφήμιση με τον Dylan, βρέθηκε στο επίκεντρο σφοδρής αντίδρασης από τους καταναλωτές οι οποίοι κάλεσαν σε μποϊκοτάζ του προϊόντος. Το hashtag #cancelbudlight ήταν στα trend για πολλές μέρες στην πλατφόρμα του X (Twitter) και οι πωλήσεις έκαναν βουτιά με αποτέλεσμα μετά από 20 και πλέον χρόνια η Bud light να χάσει την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις στις ΗΠΑ.


Ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 μειώθηκε κατά 10,5% στην Αμερικανική αγορά και η κερδοφορία κατά 30%.


Το κόστος για την εταιρεία ήταν τεράστιο τόσο για την φήμη της όσο και για τον ισολογισμό της. Η διοίκηση της εταιρείας απέπεμψε τα περισσότερα στελέχη της, που είχαν εμπλοκή στην επίμαχη διαφήμιση ενώ διέκοψε και την συνεργασία της με τον Dylan Mulvaney εξοργίζοντας την LGBTQ κοινότητα.


Τώρα πλέον προσπαθεί να επαναφέρει τις πωλήσεις της μέσω επιθετικής στρατηγικής marketing, δαπανώντας υπέρογκα ποσά σε διαφημίσεις και με μηνύματα τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την woke ατζέντα.


Πολύ δύσκολα πάντως θα καταφέρει να γίνει ξανά η πρώτη μπύρα στις καρδιές των Αμερικανών.


1 δις απώλειες για την Disney


Η Disney αποφάσισε μέσα στο 2022 να ενστερνιστεί την woke κουλτούρα και να βγάλει ταινίες με ανάλογο περιεχόμενο.


Παραποίησε τους αρχικούς χαρακτήρες πολλών παραμυθιών της τοποθετώντας ως πρωταγωνιστές των ταινιών της, μη λευκούς ηθοποιούς και προωθώντας την φυλετική ουδετερότητα.


Το αποτέλεσμα... σφοδρή αντίδραση από μεγάλο μέρος των καταναλωτών και ιδιαίτερα από τους γονείς μικρών παιδιών καθώς η πλειοψηφία των ταινιών απευθύνονταν σε αυτά. Οι γονείς θεώρησαν ότι η Disney προωθεί την φυλετική ουδετερότητα και την ομοφυλοφιλία στα παιδιά με αποτέλεσμα οι αίθουσες προβολών της Disney να μείνουν άδειες. Αυτό συνέβη σε τουλάχιστον οχτώ ταινίες του γίγαντα των media κάτι το οποίο μεταφράστηκε σε ζημιές άνω του 1 δις δολάρια.


Η Target...στο στόχαστρο!


Μεγάλο θύμα του μήνα περηφάνειας ήταν και η αλυσίδα λιανικού εμπορίου Target η οποία μπήκε δυναμικά στην woke κουλτούρα προωθώντας παιδικά ρούχα ουδέτερου φύλου με το χρώμα του ουράνιου τόξου.


Το αποτέλεσμα ήταν εκατοντάδες χιλιάδες tweets στην πλατφόρμα X (Twitter) τα οποία καλούσαν σε μποϊκοτάζ της εταιρείας μέσω του hashtag #boycottTarget.


Το οικονομικό αποτύπωμα αυτών των αντιδράσεων ήταν μείωση πωλήσεων στο β' τρίμηνο του 2023 κατά 2,17% αλλά η μεγάλη εικόνα της επίπτωσης θα φανεί στο γ' τρίμηνο.


Η μετοχή βρίσκεται κοντά στα χαμηλά έτους στην τιμή των 110$ μην μπορώντας να ορθώσει ανάστημα από τα 250$ που είχε φτάσει πριν από δύο χρόνια.


Όταν τα στελέχη αποκόπτονται από την κοινωνία


Οι διοικήσεις των τριών εταιρειών που αναφέραμε ως παραδείγματα, δεν γνώριζαν την πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στις τάξεις της Αμερικανικής κοινωνίας τα τελευταία 8 χρόνια, με την ριζοσπαστικοποίηση μεγάλου μέρους αυτής, και ιδιαίτερα των λευκών πολιτών που αποτελούν και την αριθμητική πλειοψηφία (ιδιαίτερα αν συμπεριλάβουμε στην ομάδα των Λευκών και τους Λατίνους).


Η μεγάλη πλειοψηφία της Αμερικανικής κοινωνίας μπορεί να είναι ανεκτική και να υποστηρίζει την ελευθερία της έκφρασης και του λόγου αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχει και βαθιές συντηρητικές ρίζες.


Τα στελέχη marketing των επιχειρήσεων αυτών, ξέχασαν ότι κύριος σκοπός μιας επιχείρησης είναι το κέρδος και η διανομή καλού μερίσματος στους μετόχους.


Οι μεγάλες επιχειρήσεις στην Αμερική χρηματοδοτούν παραδοσιακά τις προεκλογικές καμπάνιες των δύο μεγάλων κομμάτων (Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι) αλλά δεν συμμετέχουν ενεργά στις εφαρμοζόμενες πολιτικές και στις ιδεολογικές συγκρούσεις.


Στην περίπτωση των τριών εταιρειών που αναφέραμε, οι διοικήσεις τους πήραν ξεκάθαρη θέση υπέρ της woke κουλτούρας χωρίς να υπάρχει κάποιο οικονομικό όφελος προκαλώντας σοβαρούς κλυδωνισμούς σε αυτές.


Με την πολιτική τους έφεραν σε δύσκολη οικονομική θέση τους μετόχους, τους προμηθευτές και τους εργαζόμενους πολλοί εκ των οποίων δέχθηκαν και σωματικές και λεκτικές επιθέσεις στους χώρους εργασίας τους.


Εάν μια εταιρεία επιθυμεί να βοηθήσει συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες ή να εφαρμόσει κοινωνική πολιτική, μπορεί να το κάνει μέσω της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.


Είναι διαφορετικό να προσπαθεί μια επιχείρηση να συνδράμει αδύναμες κοινωνικές ομάδες και διαφορετικό να ενστερνίζεται μια πολιτική ιδεολογία και κουλτούρα και να προσπαθεί να την επιβάλλει στους καταναλωτές της.


Όποιος CEO ή πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου ή Γενικός Διευθυντής marketing θέλει να ασχοληθεί με την πολιτική μπορεί ελεύθερα να το κάνει "κατεβαίνοντας" υποψήφιος δήμαρχος, βουλευτής, γερουσιαστής ή κυβερνήτης...στο κάτω κάτω της γραφής θα ξοδέψει δικά του χρήματα και προσωπικό χρόνο...αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιεί πόρους της επιχείρησης που στην ουσία ανήκουν στους μετόχους για να γίνει αρεστός στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και στην εκτελεστική εξουσία.


Θα κλείσουμε με μια φράση του πατριάρχη της εφοπλιστικής οικογένειας Λάτση του αείμνηστου Γιάννη Λάτση...


οι πολιτικοί τη δουλειά τους και εμείς τη δική μας


















NKDI0290_edited.jpg

Λίγα λόγια για μένα...

Let the posts
come to you.

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
bottom of page